Jsou chvíle, kdy vás špatné počasí zaskočí, například přímo během pikniku nebo výletu na ryby.
Většina ukrajinských řidičů nemusí často opouštět asfalt, zejména za mokra. Stává se však, že vás špatné počasí zaskočí třeba právě během pikniku nebo výletu na ryby. O tom, jak překonat venkovské silnice s blátem, píše RBC-Ukrajina.
Stručně – o teorii boje v bahně
Proč je auto na mokré půdě bezmocné? Protože jeho hnací kola buď prokluzují a kloužou, nebo se boří do měkké půdy a vytvářejí v ní díry, v nichž se opět marně otáčejí, neschopna odlepit se od povrchu a pohánět stroj vpřed.
Proto, abyste tyto problémy alespoň částečně eliminovali, potřebujete pohon ne na dvě, ale na všechna čtyři kola (tzv. 4×4) a navíc speciální pneumatiky do terénu – s velkými dezénovými patkami, oddělenými od sebe širokými drážkami. Většina osobních automobilů však takovým terénním arzenálem nedisponuje. Proto si dnes povíme o tom, jak se na blátivé silnici chová řidič běžného osobního vozu nebo crossoveru s jednopřevodovkou a na běžných „městských“ pneumatikách – je jedno, zda jsou letní, nebo zimní.
Jak neuvíznout v bahně
Při správné jízdě i s běžným „městským“ vozem má řidič velkou šanci překonat rozbahněný úsek polní cesty. Nebo alespoň beznadějně nezabředne.
- Tlak v pneumatikách. Tlak v pneumatikách je vhodné snížit přibližně na 1,0 atm. Zvětší se tak styčná plocha kola s vozovkou a sníží se měrný tlak vozu na slabou vozovku – vůz bude méně zatížen. Nezapomeňte však, že na takto měkkých kolech není vhodné jezdit rychleji než 5 – 10 km/h a na vzdálenost delší než jeden až dva kilometry;
- Volantem zatáčejte rovně. V nejtěžším terénu udržujte přední kola rovně. Tak bude stroj narážet na menší odpor a bude menší pravděpodobnost, že se stroj propadne, než když budou přední kola vytočena pod velkým úhlem;
- Pěší průzkum. Než se pustíte do terénního úkolu, vyplatí se vydat se dopředu pěšky, abyste získali přehled o trase před vámi a mohli taktizovat při útoku – kde zrychlit, kde zatočit, kde se pokusit vyhnout blátivým kolejím u silnice;
- Chůze. Jděte rovně přes blátivé úseky cesty s měkkým povrchem. Nezastavujte tam, kde je louže, půda je zjevně mokrá nebo doslova tekutá od nadměrné vlhkosti;
- Neznáte brod. Vyhněte se jízdě v kaluži, jejíž hloubku nemůžete předem odhadnout. Ideální by bylo změřit hloubku a stav půdy na dně pomocí tyče.
- Více plynu. Na úsecích s měkkým a lepkavým blátem, kde se kola škubou, se snažte udržovat vysoké otáčky. Tímto způsobem se běhoun při otáčení sám vyčistí a vy se budete pohybovat vpřed, i když s prokluzem. Nezapomínejte však na vážné nebezpečí – pokud nedojde k postupu, mohou hnací kola shrabat veškerou půdu pod sebou a zahrabat se do děr. Aby stroj neležel „na břiše“, okamžitě přestaňte „škrtat“, jakmile zjistíte, že se postup zastavil. V takové situaci by bylo vhodné, aby vedle hnacích kol chodil pomocník, který zkontroluje, zda se v důsledku nadměrného prokluzu nezabořují do země.
Stručně
Pokud na plánované trase očekáváte mokrý terén, kaluže a blátivé koleje, vyplatí se vzít si s sebou pro jistotu nějaké pomůcky. Možná se vám bude hodit pevná lopatka na vykopání děr kolem kol, sekera na nasekání větví, které se dají pod kola, řetězy na pneumatiky (ano, ano, ty zimní) a nakonec dlouhé (přes 6 m) pevné lano a rukavice.
Stránky nejsou bezpečné! Všechna vaše data jsou v ohrožení: hesla, historie prohlížeče, osobní fotografie, bankovní karty a další osobní údaje budou použity útočníky.